Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Terug naar school: Tips van De Lijn voor het nieuwe schooljaar

De Lijn

Het einde van de zomervakantie is in zicht en een nieuw schooljaar staat voor de deur. De Lijn is zich momenteel volop aan het voorbereiden om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen.

Op 1 juli trad namelijk de eerste fase van Hoppin in werking, waarmee Vlaanderen inzet op een efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer. De Lijn biedt nu met een reeks handige tips en praktische info een helpende hand om de overgang zo naadloos mogelijk te laten verlopen.

Deze tips zullen reizigers in staat stellen om hun trajecten op voorhand te plannen om de overgang naar het nieuwe schooljaar zo soepel mogelijk te laten verlopen. De Lijn roept bij aanvang van het nieuwe schooljaar ook op tot meer respect op haar bussen en trams.

Dit zowel naar andere reizigers toe maar zeker naar haar medewerkers. De veiligheid van iedereen staat voor de vervoersmaatschappij centraal op haar voertuigen. Agressie wordt niet getolereerd.

De eerste fase van Hoppin, het nieuwe net, ging in op 1 juli

Dit schooljaar start met een nieuw element: op 1 juli ging de eerste fase van basisbereikbaarheid onder de naam Hoppin van start, de nieuwe Vlaamse visie op mobiliteit. Daarmee zet Vlaanderen in op een efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer.

Binnen Hoppin staat combimobiliteit centraal: het combineren van verschillende vervoermiddelen om je bestemming te bereiken. Dit houdt in dat routes, haltes en dienstregelingen worden geoptimaliseerd om een samenhangend en gebruiksvriendelijk netwerk te creëren.

Ook een aantal lijnen die vaak gebruikt worden voor woon-school- en woon-werkverplaatsingen werden aangepast.

Vele reizigers maakten tijdens juli en augustus hun vertrouwde verplaatsing naar school of werk niet. De Lijn raadt de reizigers daarom aan om voor 1 september te controleren of er voor hen iets is veranderd dat ze wellicht nog niet hebben ontdekt. Dit kan variëren van aangepaste routes tot verschoven haltes of nieuwe lijnnummers. Om goed voorbereid op pad te gaan, kunnen reizigers kijken in de app of op de website of er aanpassingen zijn die hun reis beïnvloeden. Hiervoor geven ze als datum ‘1 september’ in.

Wat doet De Lijn?

De Lijn blijft zich inzetten om een betrouwbare en efficiënte reiservaring te bieden, ook met het nieuwe net. Bij de start van dit schooljaar zet De Lijn al haar bussen en trams in met de maximale hoeveelheid chauffeurs en personeel om alles vlot te laten verlopen. Desondanks kan het helaas voorvallen dat sommige bus- en tramlijnen en ritten drukker zijn dan normaal in de eerste schooldagen.

Dit komt omdat de abonnementen van De Lijn geldig zijn op alle lijnen. Dat is handig voor reizigers, maar dit maakt het moeilijker om precies te voorspellen op welke lijnen de meeste drukte wordt verwacht.

Door die abonnementen die op eender welke lijn kan worden gebruikt, is het lastig om te voorspellen hoe druk het zal zijn in de voertuigen. Daarbovenop zijn er elk jaar veranderingen in het gebruik van het openbaar vervoer door nieuwe leerlingen en veranderingen in scholen en opleidingen.

Uit ervaring blijkt dat het ongeveer een maand duurt voordat De Lijn een goed beeld heeft van de drukte op alle routes. Dit komt door verschillende redenen:

  • In de eerste week brengen ouders hun kinderen vaak met de auto naar school.
  • Als het in september mooi weer is, kiezen veel mensen om te fietsen en nemen ze de bus pas als het weer slechter wordt, wat zeker positief is.
  • Scholen kunnen nog wijzigingen doorvoeren in hun planning.
  • Studenten van het hoger onderwijs beginnen meestal pas eind september.

Hoe gaat De Lijn om met klantenreacties?

De Lijn krijgt op verschillende manieren terugkoppelingen: via meldingen van chauffeurs en controleurs, verzamelde gegevens via de abonnementsscans, en reacties van klanten.

Als er een probleem is, zoekt De Lijn naar oplossingen. Zo kunnen er bijvoorbeeld langere bussen worden ingezet, chauffeurs en voertuigen verplaatst worden van rustigere naar drukke routes, of de dienstregeling aangepast worden zodat deze beter aansluit op trein- en schooltijden.

Hoe kan je als reiziger bijdragen?

  • Plan je reis: Probeer je vertrektijd te spreiden als dat mogelijk is. Wacht niet op de volgende bus als er ruimte is op een eerdere.
  • Geef ruimte in de bus/tram: Sta niet in de weg bij de deuren, zodat andere reizigers ook makkelijk kunnen in- en uitstappen.
  • Scan je abonnement: Aan de hand van de scans kan De Lijn zien welke ritten het drukst zijn.
  • Meld drukte: Geef drukte aan via de druktemeter in de app of vul ons klantenreactieformulier in.

Foto De Lijn

De Lijn

Deel dit artikel